bring me to Jannah !
sweet owner

Navigation : touch hover image



Diaries Owner Linkies Stuff

nadia, for short. twenty. kelantanese. muslimah. hijabis. baldis. when silence speaks. wo xihuan ni :)


Bigfoots!

Put your CBOX codes here!


Credits!

basecode: Nurul AtiQah
Edit by: Cikmimin
Re-Edited By: Your Name
Others:   


story : hidayah milik Allah :)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


assalamualaikum readers :)
alhamdulillah, masih lagi diberikan peluang untuk bernafas di dunia yang semakin tua ini. Ya Allah, kekalkan lah nikmat IMAN dan ISLAM ini sehingga ke akhir nafasku. semoga saat aku memhembuskan nafas terakhir nanti, biarlah ketika itu tahap ketaqwaan ku paling tinggi. Amiin.

harini, nadia buat cerpen. winkwink :D nadia buat cerpen? OHHH. *pengsan* LOL ==" ekceli, bukanlah cerpen sangat. its a real story, berlaku pada seorang hamba Allah. kite doakan semoge die istiqamah dalam hijrah ini. Amiin. tapi nadia tambah tambah. kasi sodap sikit haa.


***********


Aku dikenali sebagai cik F, seorang mahasiswi di universiti tempatan. pada mulenye, agak berat hati si gadis manje ini ingin menerima tawaran ke universiti itu kerana memikirkan tawaran lain, yang lebih singkat mase pembelajaran, maknenye kahwin awal.lol hahahaha *ketidak senonohan berlaku =,= 

akhirnye selepas istikharah beberapa malam, aku mendapat petunjuk dan gerak hati yang betol betol meyakinkannya. papa turut menasihatiku agar menerima tawaran itu. aku yakin inilah petunjuk Illahi yang dicari selama ini. terlakar senyuman manis di bibir pabila berjaya membuat kata putus untuk mase depanku. hatiku tenang sungguh. kalimah "alhamdulillah" sentiase terucap, jika tidak di bibir, di hati.


***********


kini sudah due minggu, aku berdikari di sini. kehidupanku bahagie cume terkadang air mate tidak dapat ditahan. mane tidaknye, hampir setengah tahun berkepit dengan mama dan papa, membuatkan diriku seperti budak kecil yang berumur dua tahun, sebak pabila teringatkan mereka. namun tiada siapa dapat membaca perasaanku saat itu. hanya Allah yang tahu betapa berat hatiku menanggung kerinduan yang tidak terkata lagi.

buah hati. ehm, entah mengapa aku tidak merindui jejaka yang pernah menghiasi hatiku suatu ketika dulu dengan kata-kata manis. kalau dulu, jika tidak berhubung sehari bagaikan setahun rasenye, terasa sakit di hati, sakit menahan rindu. namun kini, keluarga yang bertakhta di hatiku selepas Allah dan Rasulullah.


ehm. aku tak boleh terus begini, mungkin hidayah Allah untuk aku berubah. tapi.......


aku bermonolog sendirian. terase berat untuk meninggalkan jejake itu. namun, aku berase tidak sanggup meneruskan hubungan yang tiada rase cinta lagi. luaran yang sentiase ceria membuatkan rakan-rakan kuliah tidak dapat membace masalah yang membelenggu di fikiranku. 


   "kau tao tak, mase first sekali aku jumpe kau, aku rase kau  sombong weyh, seriously" lancar saje mulut liya, rakan sebilikku mengomen.

"ehh yeke? hahahaha. kenape?" cepat aku bertanye, terkejut.

"mane tak nye, muke kerek gile dowh, bajet je aku tengok, rase nak tendang masok gol tao tak? hikhik" liya terus mengomen tanpe rase bersalah. 

"hahaha. mane ade, aku rase maybe mase tu aku sedih kot teringat rumah, family. sekarang ni aku sombong lagi ke?" terangku.

"mestilah sekarang pun kau sombong, tengok muke la beb, hehe, eh gurau je sekarang tak dah, ape orang kate tak kenal make tak cinte, wewittt" ade-ade saje liya, lega hatiku.


aku? sombong? jauh lolipop dari burger weyh. kirim salam jelah aku nak sombong. ehh tapi bukan liya saje yang mengomen diriku sebagai seorang yang sombong. rakanku yang lain pernah menyuarakannye. 


aishh. teruknye aku, dicop sombong, mungkin aku yang terlepas pandang. hmmm


tibe tibe aku rase bersalah. mungkin aku harus cepat-cepat menukar persepsi mereka yang lain terhadapku. buat annoucement la, biar semua tao aku bukan gadis sombong. *hikhik* ketawa kecil hatiku dek idea gile daripada otakku yang saturated setelah due jam menghadap buku.


***********


ehh ade mesej la, ni mesti dari secret admire, takpun dari budak yang jadi imam solat tadi, takpun dari celcom offer =.= yeah. papepun aku nak ucap time kasih bebanyak lah dekat celcom, rajen hantar mesej dekat aku, berbunyi jugaklah fon aku everyday. aku mengomel sambil menekan button view.


1 new message :

"assalamualaikum dik, nak join usrah akak tak?"


eh? usrah? apekah? sangkaanku ke laut. bukan ke usrah ni macam ceramah-ceramah. bestnyeee. serockers rockers aku ni ade jugak hati nak berbulatan gembire sekali sekale, tambah ilmu agama, kukuhkan iman di hati. tibe-tibe teringat doa ku sebelum menjejakkan kaki ke universiti ini.



"Ya Allah, semoga aku mendapat hidayah-Mu untuk jadi lebih beriman, lebih dekat dengan-Mu. Amiin"



mungkin ini hidayah dari-Nya. sebak. cepatnye Allah memakbulkan doaku, baru saje beberape minggu disini. cepat-cepat aku menerima offer tersebut tanpe berfikir panjang. aku budak usrah weyh. kau ade? takde? nanti biar aku ceramahkan. membebel sendirian. geli hati. tapi... macam mane die dapat nombor aku? ehm ehm ehm, haaa, akhirnye aku teringat borang yang dihantar oleh semua students baru kelmarin. tapi kenape aku? kenape bukan minah, peah? rezeki ni, alhamdulillah. senyum keseorangan, dah macam orang gile, takpun orang mabuk cinte. =.=


******************


pertemuan pertama, bersama ahli usrah, aku agak kekok, mane taknye gadis sombong bile bergaul. *hikhik* no, aku tak sombong, cume malu-malu meow. sempat lagi aku bergembire seorang diri. hampir dua jam juga pertemuan usrah pertama kali itu, tidak terlalu serious perbincangan, hanye berkenalan secara ringan. bahagia. tenang. due perasaan yang dapat aku rasekan. alhamdulillah.


***************


pertemuan kedua, ketiga masih okay, aku masih semangat menimba ilmu agama. aku sedar aku jahil, tak perlu lah aku berlagak pandai seolah-olah ilmu akhirat ku genggam erat di tanganku. gembire. terase jiwa yang suatu ketika dahulu pernah kehausan rohani semakin terisi, makin kembung dengan ilmu baru. seronok. aku rase bertuah!


****************


1 new message :

ya usrati, harini kite ade usrah, pukul 5, harap semua dapat hadir :)


aisehh. aku nak balik rumah ni. hurmm. dah inform papa. dah sebulan aku tak balik. ya Allah, macam mane ni, hmmm.


aku mengomel sendirian sejurus selepas mesej itu dibace. hampa. kecewa. runsing berfikir. nasib baik lecturer dah keluar. i got idea! ponteng je lah, bukan wajib pun, usrah je kot, yang handle bukan lecturer. aku pergi ke tak ke, aku yang rugi, takpe lah biar aku tanggung. entah syaitan mane yang berbisik kepadaku. dan aku turutkan saje, berbekalkan alasan malas kerana hendak pulang ke rumah. astaghfirullah.


****************


"mama, ekceli orang ade usrah harini, tapi orang ponteng,heee" kataku bersahaje, tiada niat untuk menyorok ape-ape dari mama.

"eh takpe ke tak pergi? tak kene marah? eish anak mama ni" mama mengerut dahi, bimbang sungguh die.

"ehm takpe kot" ragu-ragu kerana aku masih rase bersalah.


**************

1 new message :

"assalamualaikum ya usrati. in shaa Allah, malam besok kite samesame tidur di surau, kite buat qiamullai, semua datang okay"


 qiammullai? aku? hurmm. eish. malas betol nak pergi. mesti ade yang tak pergi ni. nak pergi ke tak, pergi ke tak, pergi ke tak. lame aku berfikir. serious. aku taknak pergi. entah mengapa aku bersikap begini, tidak seperti awal-awal dulu. aku dah la susah nak bangun. runsing.


"weyh eisha, kau pergi tak qiamullai nanti?" tanye ku kepada eisha, ahli usrah yang paling aku rapat, kami sebaya.

"aku? mestilah. aku kan rajen, bukan macam kau. hahaha" eisha menjawab, aku tidak pernah ambil hati dengannye, kerana sudah terlalu faham dengan sikapnye yang gila-gila.

"annoying eisha, bole tak aku nak jentik kau masok dalam kolam ikan depan hostel laki tu? kerushh kau nampak mule lah blushing" sengaje aku melayan otak gilenye.

"takpelah nanti die datang selamatkan aku, aku kan princess nye. hewhew" eisha makin menjadi-jadi.

"eisha, aku serious ni, boleh tak serious sekejap je, urgent!" tegasku.

"eh ade orang nak meletup la, hikhik. ouh aku nak pergi tapi aku taknak tido dekat surau. dalam kol 4 aku pergi lah surau. kau?" eisha memahamiku untuk lebih serious.

"ehm ehm ehm, aku malas lah, tapi... idea kau tu macam bagus, nanti kau kejut aku. okay?" soalku dengan senyuman paling manis.

"okaylah intan payung comel molek" eisha memang gadis berperwatakan gila-gila, ade saje yang hendak diguraukan.



****************


aku dan damia ke cafe. ahli usrah ku menegur kerana ingin memberitahu sesuatu.


mesti usrah lagi. eishh. tak habis habis.


mengeluh sendirian. seolah-olah diajak untuk berbuat jahat. tapi reaksi wajah ku tidak mempamerkan sedikit pun perasaanku itu. bimbang terase hati.


"ukhti, kite ade program dan lawatan ke hospital next week, harap sangat semua boleh join." nina bersuara.

"ehm ehm ehm. saye tak sure lagi. nanti saye tanye mama papa" aku lebih selesa ber'saye' 'awak' dengan ahli usrah yang lain, lebih manis. tapi, tidak dengan eisha. NEVER! huh.

"okay, nanti awak datang bilik saye bagitao dapat ke tak okay?" lembut sungguh nina berkate dengan senyuman.

"in shaa Allah" kataku ringkas.


****************


"mama, usrah orang buat program, then pergi hospital sekali" kataku, aku agak mama boleh membace fikiranku dari segi percakapanku.

"baguslah tu, boleh beramal, tengok orang sakit, program agama kan? bagus sangat dah tu, nanti boleh cari bakal suami doktor sekali" begini lah mama dengan anak gadisnya. sangkaan ku salah, mama tidak mengerti hatiku.

"mama, ke situ pulak, dah tak sabar sangat nak dapat menantu nampak.haha. ye ye, nanti orang kawin terus dekat hospital tu, next two weeks orang bawak balik suami" melayan mama. seronok. hilang runsing.

"kamu nih, menggatal pulak, mama main main je. so kenape? anak mama taknak pergi?" tanye mama, seolah-olah mengerti perasaanku.


"orang ingat nak balik rumah makcik, weekend ni, next two weeks final, so kalau weekend ni join program bile orang nak study. ehm" laju ku memberi alasan.

"pergi la program tu, bukan selalu, tak semua orang dapat pergi kan? bertuah kamu, dapat timba ilmu, mama rase baik kamu pergi" pujuk mama.

"tapi......." aku berniat memberi alasan lain namun kedengaran suara papa.

"kenape malas sangat nak pergi? macam ni lah, kamu dah besar, fikir sendiri, mama pujuk suruh pergi alasan macam-macam, terpulanglah pada kamu, fikir sendiri, cakap mama papa tak nak dengar" papa meninggikan suara.


aku terdiam. mataku terase berat, bagaikan menampung air kolam. speechless. panggilan belum ku matikan.


"nanti orang fikir. ehm ehm assalamualaikum" ringkas. aku tidak mahu mereka menyedari tangisanku. panggilan ku matikan terus. menangis. 


***************


aku nak join program tu.

terdetik di hatiku setelah tige hari aku berfikir. hatiku merelakan. tenang ku rasakan. aku tidak mahu menghampakan papa dan mama. mereka mahukan aku pergi. cepat-cepat aku memberitahu nina keputusanku.



****************


KEM MENJADI SEORANG DAIE


ku bace pada kain rentang di hadapan dewan. menarik. aku seolah-olah berminat. entah mengapa kali ini, aku merasakan sangat bahagia menghadiri ceramah agama. sepenuh perhatian ku berikan pada penceramah yang hebat-hebat belake. tenang. tibe-tibe aku menjadi sebak pabila teringat perbualan ku dengan mama dan papa tempoh hari. hatiku menangis. aku hanye mampu tunduk. tidak mahu disedari oleh rakanku yang lain mengenai perasaan ku saat itu.


ade hikmah aku datang. aku rase tenang. mungkin Allah mengetuk pintu hatiku dengan petunjuk-Nya lagi. suatu hari nanti, aku ingin menjadi seorang Daie. tarbiah dan dakwah akan sentiase seiring denganku. in shaa Allah selamanye. Amiin.


tersenyum sendiri.


*************


"assalamualaikum mama" terus aku menelefon mama setibenye aku di hostel.

"waalaikumussalam. baru balik ye? macam mane? seronok?" soal mama.

"seronok mama. kem kali ni betol betol seronok. btw, orang dah jumpe dah calon menantu mama hikhik" cepat aku menjawab dengan nada riang.

"hamboi anak mama, orang suruh cari ilmu, die pergi cari bakal suami pulak. dah ready sangat ke ni haa?" mama tibe-tibe serious denganku.

"mama. orang main-main je. orang tak cari pun bakal suami. jage mate hehehe" jawabku dengan harapan mama bersenang hati dengan jawapanku.

"kan bagus macam tu" ringkas mama berkata.

"mama, terima kasih. hee. okay lah mama. nanti kite borak lagi okay" bersahaja aku berkata.


********************


terima kasih? aku tahu ucapanku itu akan membuatkan mama berfikir. mungkin die fikir anak nye sudah mereng. eh tidak.
tidak mampu ku ucapkan sebab secara terus terang di telefon. itulah aku. susah meluahkan rase. sensitif.


****************


selepas menunaikan solat fardhu Isya' bersendirian. aku tidak terus bangun selepas berdoa. tanpa ku sedari, hujan membasahi pipiku. muke ku merah padam menahan sebak. aku malu. malu dengan Allah. malu kerana pernah menolak hidayah-Nya suatu ketika dulu. Allah tidak pernah jemu mengetuk pintu hatiku. aku menangis kesyukuran. kini ku berjanji akan mencintai-Nya sepenuh hati selamanye. tiada siapa yang akan menggantikan tempat-Nya di hatiku.




****************

tamat. hee. enjoy reading guys :) 


bile pintu hatimu diketuk dengan hidayah Allah, pulanglah, pulanglah ke pangkuan-Nya.